Tůra do italských Dolomit

16. 9. 2008

Je brzké srpnové ráno a skrz VRCHOLKY DOLOMITŮ prosvítají první paprsky slunce. Nastal pravý čas vydat se mu naproti.

ObrazekV doprovodu horského vůdce Narciho vyrážíme od hotelu La Casera, kde začíná stezka číslo 709. Ta nás dovede přímo k vrcholkům italských Dolomit. Zpočátku šlapeme po běžné asfaltové silnici, ta však po pár set metrech končí a místo ní začíná opravdové stoupání po kamenitých stezkách. Cestu mezi stromy kopíruje říčka s názvem Acque Nere, které dodává na jaře sílu roztátý sníh valící se do údolí. Po hodině cesty začíná výrazně ubývat stromů, pomalu vstupujeme do království skal. Za námi se otevírá nádherný výhled na údolí Val Canali, odkud jsme vyráželi.
Tisíce kilometrů stezek Severoitalská provincie Trentino, kam jsme se vydali, je jako stvořená pro trekking. Téměř osm set stezek, které se rozkládají po všech údolích a svazích hor, dohromady měří přes pět tisíc kilometrů. Návštěvník si může zvolit libovolnou trasu.
Tato oblast Itálie navíc může uspokojit i ostatní představy o pravé dovolené. Na své si Obrazekpřijdou ti, kteří milují horské túry, i ti, kteří rádi tráví volno u vody nebo návštěvami památek. Jezera Lago di Molveno, Lago di Resia, řada národních přírodních rezervací a také hlavní město regionu Trento, jehož historie se začala psát ještě dávno před příchodem starých Římanů, jsou toho jasným důkazem.
My jsme však zvolili horskou variantu - a nyní nám ještě zbývá poslední pohled na prosluněnou krajinu hluboko pod námi. Během pár minut se ztrácíme v neprůhledné mlze. V nebezpečných úsecích nám v tuto chvíli pomáhá lano připevněné ke skále, kterého se jednou rukou přidržujeme. Horský vůdce oznamuje nadmořskou výšku dva tisíce metrů a ukazuje na rozlehlou planinu, nad kterou se tyčí horská chata Pradidali, náš první vysokohorský nocleh.
Zbytek dne trávíme v teple horské chaty, obklopené ze všech stran neprůhlednými mraky.
Jak depresivní se zdá večerní pohled do šedivé nicoty z okna pokoje, o to krásněji nás oslní ranní slunce. Opět se nám naskytne nádherný pohled na krajinu pod námi.
Netrpělivý horský vůdce již však vyčkává venku, je čas na další cestu. Po chvíli opouštíme horskou chatu a jdeme vstříc vrcholkům. Zdá se, že je máme na dosah ruky. Ale až po dvou hodinácObrazekh prudkého stoupání, kdy nám nohy prokluzují po kamenech, se dočkáváme zasloužené odměny. Ocitli jsme se na náhorní planině Passo Pradidali Basso, ze které máme celé Dolomity jako na dlani. K nadmořské výšce tři tisíce metrů nám chybí již jen kousíček, my se jich však nedočkáme.
Adrenalin i ve městě Přejdeme na horskou stezku číslo 706 a po ní dojdeme pustou kamennou krajinou dolomitských vrcholků až k horské chatě Rosseta. Po pravé straně se nám otevírá pohled na nejvýznamnější hory Dolomit. Mezi všemi vyniká ta nejvyšší, Marmolada, která se tyčí 3 342 metrů nad mořem.
Zde sedáme na lanovku ColverdeRosetta. Zhatí naše dvoudenní stoupání, když nás během několika málo minut sveze do městečka San Martino. Tady naše trekkingové dobrodružství pro tentokrát končí.
Horské městečko kromě výletů do kopců nabízí řadu adrenalinových sportů přímo na místě. V nedalekém Parku dobrodružství si lze vyzkoušet na vlastní kůži, jaké je to lézt, šplhat a přelézat po stromech v horolezeckém náčiní
Trošku jsem znejistil při podepisování listu, že přebírám veškerou zodpovědnost za své Obrazekpřípadné zranění, ale po krátkém bezpečnostním školení jsem byl připraven, navlečen do horolezeckého a nucen šplhat z jednoho stromu na druhý. Viset na tenkém laně, které vede na deset metrů vzdálený strom, je zvláštní pocit. Procházím jednotlivými úrovněmi a nakonec se odměním volnou jízdou z posledního stromu. Na konci jsem na sebe docela pyšný, ale jen do chvíle, než mě okřikla holčička za mnou, že ji zdržuji.

Může se hodit

Jak se tam dostat? Do italských Dolomit v provincii Trentino je nejlepší jet autem po dálnici přes Rozvadov, Řezno, Mnichov, Innsbruck a Brenerským průsmykem po A22 dál na jih. Z Prahy do Trenta je to asi 740 km. Jede sem i vlak, nejbližší letiště jsou v Bolzanu, Veroně a Benátkách.

HlavObrazekní město Trento založili na místě keltské osady Římané a dali mu název Tridentum. Nabízí mnoho uměleckých a historických památek, například pevnost Castello del Buonconsiglio či katedrálu San Vigilio. Návštěvníci mohou využít speciální kartu Trento Card. Val di Fiemme je nejznámějším údolím v provincii Trentino. Nabízí další možnosti aktivního vyžití jako paragliding, sjezd na horských kolech i sjezd na divoké vodě.

Ráj pro milovníky jídla: Mezi trentinské speciality patří především zvěřina, pstruzi, těstoviny, jídla na houbách a kukuřičná kaše polenta, která se zde považuje za tradiční jídlo. Historie polenty sahá až do 15. století. Místní obyvatelé byli dlouhé roky obléháni cizími vojsky, a tak jim nezbývalo nic jiného než z posledních zásob uvařit tuto kaši. Díky ní toto období přežili. Dnes se podává k většině jídel a místní obyvatelé považují téměř za povinné, aby ji každý host ochutnal. Tečkou za kulinářským zážitkem bývá vínovice grapa, v Trentinu často s příchutí lesního ovoce.

Důležitá telefonní čísla: Horská služba San Martino di Castrozza (+39) 336 494 543 Fiera di Primiero (+39) 336 669 852 Caoria (+39) 0439 710 070 První pomoc Trentino Emergenza 118 Kanceláře přírodního parku Paneveggio Pale di San Martino (+39) 0439 648 54